Guide: Att tänka på vid framtagning av logga

Posted on Posted in Tips & guide

Guide: Att tänka på vid framtagning av logga

Exklusivitet, trygghet, eller familjärt? Logotypen ska vara laddad med kärnvärden som stämmer överens med er verksamhet. Oavsett om företaget är nystartad eller ska få ett ansiktslyft finns det saker att tänka på när man skapar en ny logotyp.

  1. Spegla företagets verksamhet och historia. Vilken känsla ska företaget utstråla? Är det tradition och lång erfarenhet eller modernt och högteknologisk? Logotypen är oftast det första intrycket och ska snabbt ge kunden en känsla vad företaget står för.
  2. Unik. Se till så att logotypen inte är för lik någon befintlig logotyp.
  3. Tidlös. Logotypen ska helst följa med under hela företagets livstid. Vad som är trendigt idag kanske inte är det om 20 år. Satsa på en design som kan leva vidare i många år.
  4. Tydlighet. Används en symbol i logotypen ska denna vara tydliga och lätt att förstå.
  5. Logotypen ska fungera i både stort och litet format. Tänk på att små detaljer kan blir otydliga när logotypen är i ett litet format. Det krävs en viss tjocklek på linjer för att logotypen ska gå att brodera på kläder och för att trycket inte ska ”slå igen”.
  6. Den ska fungera i svartvitt. Det är inte alltid man har möjlighet att trycka logotypen i färg, då bör det finnas en svartvit version av logotypen.
  7. Less is more. Det kan vara lockande att använda många färger men tänk på att detta kan begränsa val av tryck- och förädlingsmetod. Det är oftast kostnadseffektivt att begränsa antalet färger i logotypen till 1-2 st.

Vill ni ha hjälp med framtagning av logo och grafisk profil? Kontakta oss för en gratis konsultation med en av våra marknadskonsulter.

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.