Bygg ett starkt varumärke genom sociala medier: Vilken kanal passar ert företag bäst? (Del 1)

Sociala medier är ett bra sätt att nå ut till kund och klassas numera som ett måste för att hänga med i den digitala kommunikationen. Företag väljer att integrera sociala medier i sin kommunikationsstrategi för att nå sin målgrupp, det är inte bara kampanjer som kopplas ihop med sociala medier utan företag skapar idag en strategi enkom för vilken eller vilka kanaler företaget ska verka och synas inom. Den digitala marknadsföringen är numera en verklighet som är lika närvarande som den traditionella. Men vilket kanal ska man som företag välja att marknadsföra sig i?

Det finns en uppsjö av sociala mediekanaler och det kommer ständigt ut nya aktörer på marknaden. De ledande kanalerna i västvärlden är Facebook, Linkedin, Twitter, Youtube och Instagram. Dessa plattformar fungerar olika och fordrar därav olika typer av publikationer för att man som företag framgångsrikt ska få uppmärksamhet hos sin målgrupp, en viktig faktor att ha i åtanke när man skapar sin digitala strategi. För att lyckas nå ut till sin målgrupp krävs en förståelse för sin målgrupps digitala beteende. Först när man gör det kan man välja kanal att kommunicera och marknadsföra sig i.

Så innan ni bestämmer vilken social mediekanal ni ska verka i bör ni fundera över följande:

  1. Vad har ni för målgrupp? Bestäm vilka ni vill nå ut till och vilka ni vill ska följa er och läsa det ni skriver. Fundera över parametrar som t.ex. privatperson eller företag, specifik roll inom företag, ålder, kön, intressen och geografiska område för att få fram en så tydlig bild av er målgrupp som möjligt.
  2. Vad fångar er målgrupps intresse? Fundera över vad er målgrupp läser och följer och vart ni hittar dem bland de sociala mediekanalerna. Där de är vill ni vara!
  3. Hur ofta kan ni/vill ni uppdatera er mediekanal? Det är lätt att bli överambitiös och starta upp konton i flera kanaler samtidigt. En lyckad mediekanal kräver engagemang, tid och tanke. Tänk kvalitet före kvantitet för att hålla er kanal vid liv och dina läsare/kunders intresse. Vissa kanaler har kort livstid per inlägg/uppdatering varav andra har lång livstid. Välj en kanal som passar ert företags ambitionsnivå så hanteringen inte blir en börda.
  4. Hur mycket tid kan ni lägga på sociala medier? Er förmåga att fånga era kunders intresse kommer att avgöra er trafik. Dagens kunder är medvetna och kräsna. För att stå ut ur bruset måste man fånga intresset hos läsaren/följaren och ge ett värde. Det finns mediekanaler med minimal texthantering och mer fokus på bild/video och tvärtom. Ett längre textinlägg alternativt en video kräver ofta lite mer tanke och tid. Välj åter igen en kanal som passar ert företags ambitionsnivå.


I Del 2 av ”
Bygg ett starkt varumärke genom sociala medier: Vilken kanal passar ert företag bäst?” går vi igenom skillnaderna mellan de olika kanalerna och vilken målgrupp de lämpar sig bäst för.

Vill ni ha hjälp med att ta fram er digitala strategi samt innehåll för sociala medier? Läs mer under våra tjänster eller kontakta oss för mer information på 08 – 753 03 16 eller maila till info@printline.se

Social Media Strategi
Bilder är tagen från vår kund Sthlm In Motions instagramflöde.

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.