Så skapar ni smart marknadsföring med presentreklam

Är ni osäkra på hur ni ska nå fram till kund med era utskick eller stå ut ur mängden på mässan? Hur ni ska generera mer affärer genom er marknadsföring? Ett trick är att använda sig av presentreklam, på rätt sätt.

Det finns oändliga gåvor som pumpas ut från företag på konferenser och events. En vattenflaska här och en godis där. En uppsjö av fantastiska produkter som tyvärr inte lyckas generera mer än att fylla ut papperskorgar. Sekunden tanken på att ta fram presentreklam utan ett klart och tydligt syfte, en fyndig idé bakom, dyker upp ska den därför slås bort. Börja istället från grunden. Fundera på vad ni vill åstadkomma och hur ni kan skapa attraktion och en reaktion hos era gåvomottagare.

En idé kan ibland kännas omöjlig att komma på. Knepet är att se till kundnyttan och glädjen produkten kan skapa hos kunden. Om ni ska göra ett utskick med presentreklam, se till att gåvan är fyndig, av värde för kund och skapar en känsla. Om ni t.ex. är ett byggföretag som ska renovera i ett område där ni vill nå ut till grannarna om era tjänster kan känslan av omtanke vara lämplig att förmedla i samband med ert reklamutskick. Ingen tycker t.ex. om störande ljud men just detta kan vara till er fördel eftersom det är ni som skapar oljudet. Av omtanke kan ni därför skicka ut öronproppar i er färg till alla grannar och ursäkta er för oljudet, ange förväntat datum då renoveringen är klar, delge kontaktuppgifter vid eventuella frågor och slutligen informera om era tjänster och att ni gärna står till tjänst. Här får presentreklamen, ett par öronproppar, liv och ett tydligt syfte som stärker ert varumärke. Smart och prisvärd marknadsföring.

Presentreklam behöver med andra ord inte vara särskilt kostsam för att vara genomslagskraftig. Det viktigaste är tanken bakom.

Önskar ni hjälp med förslag på hur ni kan nå fram till kund med er marknadsföring och er presentreklam? Saknar ni en marknadsavdelning där idéer och design kan mötas och frodas? Vi hjälper gärna till som er externa marknadsavdelning när behov uppstår. Läs mer om vår tjänst marknadsstöd här.

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.