5 tips inför valet av sommarpresent till kunder och anställda

Posted on Posted in Tips & guide

5 tips inför valet av sommarpresent till kunder och anställda

Nu är det tid för att planera sin sommargåva till kunder och anställda. En sommargåva är inte bara en fin gest utan även ett tillfälle att marknadsföra sina tjänster eller sin värdegrund och stärka sitt varumärke. För att maximera roi (return of investment) är det bra att tänka igenom valet av gåva grundligt. Nedan följer 5 tips som är bra att tänka på inför valet av sommarpresent till kunder och anställda:

    1. Målgrupp. Starta med att fundera på vilken målgrupp ni vill rikta er mot. Utan målgrupp är det svårt att forma ett budskap kring gåvan, med genomslagskraft hos mottagaren. Försök att bryta ner målgruppen så grundligt ni kan, t.ex. kund eller anställd, ålder, bransch och intressen. Desto mer ni kan förtydliga er målgrupp desto enklare blir det att ta fram en sommarpresent och ett budskap som lämnar ett stort avtryck hos mottagaren.
    2. Syfte. Bestäm vad ni vill uppnå med er gåva. Önskar ni t.ex. visa uppskattning till kunder eller anställda, marknadsföra en ny produkt eller tjänst eller kanske visa en generös gest som förtydligar er värdegrund? Ni kan stärka ert varumärke genom en gåva med en tanke bakom på olika sätt. Ett tydligt syfte gör valet av gåva och utformningen av budskapet enklare.
    3. Budget. Sätt en budget tidigt för att underlätta valet av gåva. Ha även i åtanke att en liten budget fortfarande kan lämna ett stort avtryck hos mottagaren och skapa effektiv marknadsföring med rätt tanke bakom. En stor budget ökar antalet alternativ till gåvor och utföranden men behöver inte betyda att gåvan inger ett starkare intryck hos mottagaren.
    4. Livslängd. En sommarpresent kan ha lång livslängd hos mottagaren, främst fysiskt men även i minnet. Fundera på vad som är viktigt för er och ert budskap. En matgåva, med kort fysisk livslängd, kan ge ett starkt intryck men kan även glömmas bort med tiden eller försvinna i mängden om mottagaren får många liknande gåvor, t.ex. en chokladask vid Alla Hjärtans Dag. En användbar gåva som är märkt diskret kan däremot få lång livslängd och påminna mottagaren om ert varumärke länge. Vad passar ert syfte bäst?
    5. Identitet och Känsla. Designen på er gåva och dess förpackning med tillhörande kommunikationsmaterial bör genomsyras av er identitet och känsla genom ert visuella uttryck. Utgå alltid från er grafiska profil vid produktion av marknadsmaterial för att säkerställa konsekvent kommunikation. Detta inger ett professionellt intryck och bygger ert varumärke.

    Vill ni ha hjälp med förslag på sommarpresenter eller behöver ni se över er grafiska profil och ert kommunikationsmaterial? Kontakta oss gärna för ett personligt möte med en av våra Brand Managers eller läs mer om vår tjänst "grafisk profil" här. I vår webshop hittar ni ett flertal sommarpresenter.

    Skribent

    Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.