Så stärker ni ert varumärke med en julklapp!

Posted on Posted in Tips & guide

Så stärker ni ert varumärke med en julklapp!

Julen nalkas och frågan väcks åter igen, vad ska vi ge till våra anställda och våra kunder? Har vi råd? Vissa satsar hellre på sina kunder än sina anställda när det kommer till att prioritera budgeten. Vissa prioriterar det inte alls. De ser ingen mening med julklappar förutom att det är en stor utgift för företaget. Man lägger hellre pengar på en reklamkampanj på aftonbladet. Man ser till värdet för företaget. Det är dock viktigt att ha en grund för varje beslut man tar som företagare. Fråga er först vad en julklapp egentligen har för värde. Vad kan en julklapp göra för skillnad för företaget? Sanningen är att en gåva kan bli er mest framgångsrika reklamkampanj någonsin. Med en tanke bakom vad ni ger och hur ni ger det kan ert varumärke få stor uppmärksamhet. Här kommer några anledningar till varför ni bör ge era anställda och kunder julklappar. Kanske det är dags att omprioritera er marknadsbudget?

  1. En julklapp skapar glädje och visar på omtanke. En gåva gör att en anställd känner sig uppskattad och sedd. Ett bra år ger bra julklappar, ett mindre bra år ger mindre påkostade julklappar. Låt det gå hand i hand, som en belöning. Även kunden känner glädje och omtanke av en gåva. De blir förmodligen uppvaktade av flera kunder och er julklapp kanske inte hamnar högst i högen men de kommer alltid att bli glada och känna uppskattning. En glad anställd eller kund är en bra anställd eller kund, vilket för oss in på nästa punkt:

  2. En julklapp stärker relationer. Generositet och visad uppskattning är relationsbyggande. Att tacka för årets samarbete med en liten gåva stärker er relation både med kund och anställd. Passa på att skriva ett personligt kort med vad den anställde har gjort bra och bidragit med eller ett generellt budskap till hela företaget, om ni är väldigt många, med en sammanfattning av året som gått och av målen ni har för nästkommande. Låt er julklapp bli ett tillfälle att bygga gemenskap och samla alla mot samma mål.
    Även kunden blir glad av en personlig hälsning men desto gladare av en personlig julklapp, utöver t.ex. pepparkaksburksgåvan till receptionen. Vem uppskattar inte lite extra omtanke?
  3. En julklapp ökar er närvaro hos kund och ger nya affärsmöjligheter. En gåva till receptionen i form av t.ex. en pepparkaks- eller julgodisburk fyller givetvis också ett syfte. Den stärker inte bara relationen med er kundkontakt utan ökar även er närvaro som varumärke. De anställda hos kunden kommer att förknippa er med generositet, och med en smart design och innehåll kan era pepparkakor eller ert julgodis även väcka intresse hos kundens kunder. Se till att produkten passar hos kunden och ges möjlighet att få stå kvar på receptionsdisken. Ingen receptionsansvarig gillar en burk som skriker ett annat varumärke. Satsa på en ”julig” design där er logo är diskret placerad men fortfarande är lättläst.

  4. En julklapp skapar tillfälle för försäljning. Kunder kan vara svåra att få tag på inför jul. Alla har mycket på agendan med årsbokslut, budgetar som ska nås och ett års arbete som ska knytas ihop. Ingen har tid för möten men alla har tid för en julklapp. Ett spontant besök är oftast inte det bästa men julen erbjuder ett undantag. De flesta vill ta emot sin julklapp personligen och detta blir ett perfekt tillfälle att stämma av eventuella behov eller affärer man vill få ett avslut på. Ta tillfället i akt. När känslor som glädje och uppskattning är närvarande är ett avslut på en affär nära till hands.

  5. En julklapp stärker ert varumärke på marknaden. Ta vara på era resurser som ni redan investerat i. Era anställda är ert företags ambassadörer och är effektiva marknadsförare. Har du funderat på hur en julklapp i kombination med en speciellt framtagen ”hashtag” kan bli en framgångsrik reklamkampanj? Varje anställd har ett eget nätverk på sociala medier där ert företag kan få chansen att synas och förmedla gemenskap, generositet och glädje. Attraktiva och varumärkesbyggande egenskaper som i sin tur är bra för affärerna.
    Få era anställda att själva vilja berätta för sin omvärld om just er julklapp och er tanke bakom den och den virala spridningen är ett faktum.

Vill ni ha hjälp med att ta fram julklappar till era anställda och kunder? Tveka inte att höra av dig till oss! Tillsammans går vi igenom ert syfte, budskap och budget för att hitta en julklapp som passar er. Kontakta oss redan idag!

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här på vår blogg ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.