Så väljer ni påskpresent till anställda och kunder

Posted on Posted in Tips & guide

Så väljer ni påskpresent till anställda och kunder

Ute efter en rolig påskpresent till era kunder eller anställda? Svårt att bestämma om ni ska satsa på ett fint påskägg som ger ett lyxigt intryck eller en giveaway med en fyndig tanke bakom? Det kan vara svårt att bestämma påskpresent för företaget med så många alternativ som finns på marknaden idag. Här kommer därför en guide med bra saker att tänka när man ska välja påskpresent till kunder och anställda.

  1. Tydliggör er målgrupp. Vem ska få påskpresenten? Är det era anställda eller era kunder? Är det en personlig gåva eller till en grupp, t.ex. receptionen hos er kund alternativt en specifik kontaktperson? Fundera även över vilka era anställda och kunder är mer grundligt, t.ex. ålder, intresseområden och bransch. När ni vet vem ni tänker ge gåvan till blir det lättare att bestämma vad ni ska ge.
  1. Se över er gåvohistorik. Hur brukar ni göra med era presenter och giveaways? Om ni nyligen riktade er till hela företaget så kanske det är lämpligt att ge en mer personlig gåva den här gången. Har ni däremot alltid gett ett stort påskägg till receptionen hos kund kan en utebliven gruppgåva upplevas negativt.

  2. Klargör syftet. Ska gåvan stärka ert varumärke, belysa er värdegrund eller kanske marknadsföra en produkt? Syftet med gåvan är avgörande för valet av påskpresent och inte minst den märkning eller information som medföljer. Om ni ska rikta in er på era anställda är det ett bra tillfälle att t.ex. lyfta fram era värdeord.

  3. Sätt er budget. Hur mycket vill ni lägga på er påskpresent? En gåva marknadsför ert varumärke oavsett syfte och även en liten budget kan skapa framgångsrik marknadsföring med t.ex. stor spridning i sociala medier. En högre budget ger fler kreativa alternativ men ställer även högre krav på resultat, sk. return of investment.

  4. Bestäm livslängden. Ska er påskpresent leva i nuet och skapa en positiv känsla eller leva kvar och påminna om ert varumärke? En produkt har högre livslängd än ätbara gåvor som t.ex. godis. Även om en användbar och uppskattad produkt med er logo på kommer att påminna er kund om er närvaro länge så kan ett uteblivet påskägg skapa stor besvikelse. Här gäller det att känna av situationen och mottagarens förväntningar (se punkt 2).

  5. Välj utförande. Hur vill ni att er påskpresent ska mottas? En gåva kan skapa uppmärksamhet genom att stå ut och ge en upplevelse, men den kan också vara en enkel men uppskattad gest. Den kan med andra ord stärka ert varumärke på olika sätt, det ena behöver inte vara sämre än det andra. Exempelvis: till en företagskund kan det vara kul att t.ex. hyra in någon som sprider ut ägg utklädd som en kyckling i kontorslandskapet, för att engagera de anställda på företaget och kanske få lite uppmärksamhet på sociala medier, men man kan också lämna ett stort ägg med en tydlig avsändare till receptionen, för ett mer subtilt utförande. Till sina anställda kan man t.ex. ge ut kartor och ha en skattjakt med teambuilding-uppdrag som leder till ett stort gemensamt påskägg eller en påsklunch, för att skapa engagemang och aktivitet, men man kan också ge en mindre gåva med en personlig touch där gåvan representerar ett av era värdeord som den anställde lever upp till enligt närmsta chef eller kollegor. Möjligheterna är oändliga.

  6. Förmedla er identitet. Designen på er påskpresent och dess förpackning med kommunikationsmaterial bör genomsyras av er identitet och ert visuella uttryck. Utgå alltid från er grafiska profil vid produktion av marknadsmaterial för att säkerställa konsekvent kommunikation. Detta inger ett professionellt intryck och bygger ert varumärke.

Vill ni ha hjälp med förslag på påskpresenter eller behöver se över er grafiska profil och ert kommunikationsmaterial? Kontakta oss gärna för ett personligt möte med en av våra Brand Managers eller läs mer om vår tjänst "grafisk profil" här. I vår webshop hittar ni ett flertal påskpresenter.

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.