5 misstag att undvika vid framtagning av en ny hemsida

Funderar ni på att ta fram en ny hemsida till företaget? Idag är en hemsida ofta ett första möte mellan kund och företag, därför är det viktigt att den ger ett bra första intryck som skapar förtroende och tydligt förmedlar ert budskap. Här kommer några misstag att undvika:

  1. En identitetslös känsla.
    Som kund vill man tydligt förstå var man har hamnat och få ett professionellt intryck för att känna förtroende. En hemsida bör därför gå i linje med er grafiska profil. Visa en stark identitet och lyft fram den känsla just ert varumärke vill förmedla.

  2. Ogenomtänkt struktur.
    Strukturen är viktig på flera sätt. En hemsida ska vara lätt att navigera sig igenom. Kunden ska enkelt kunna hitta det de söker i ett naturligt flöde. De ska känna att de har kontroll över av de väljer att läsa och inte känna av att varje detalj på hemsidan är strategiskt placerad för att fånga eller skapa ett intresse. Strukturen bör även tilltala googles spindlar för att hemsidan ska anses vara sökoptimerad.

  3. För mycket text.
    En landningssida bör innehålla information som intresserar kunden. Sätt kundens intresse i första rummet och inte er bakgrundshistoria. Är texten lättläst, lättförstådd och av värde? Kombinera med tilltalande bilder som förmedlar känslan ert varumärke står för och som lyfter fram era väl valda ord. Ett luftigt intryck är ofta mer tilltalande och användarvänligt.

  4. Ett uttryckslöst och opersonligt bildspråk.
    En hemsida ska inspirera och förmedla en känsla till kunden. Den ska ge ett tilltalande första intryck som bygger förtroende och skapar en plattform för samarbeten eller leder direkt till köp. Använd därför ett genomtänkt bildspråk som lyfter fram era texter och förtydligar era tjänster, er vision och ert budskap. Professionella bilder som förmedlar er känsla och är väl anpassade efter hemsidans struktur är en bra investering.

  5. Gör-det-själv metoden.
    Idag finns det ett flertal bra verktyg för att skapa en hemsida på egen hand. Dessvärre kan det vara svårt att kombinera struktur, innehåll och bildspråk så att de tillsammans skapar harmoni och rätt känsla för just ert varumärke. Ta hjälp av någon som har erfarenhet och kunskap om framtagning av hemsidor för att säkerställa att ni ger ett professionellt intryck hos era kunder.

Vill ni ha hjälp med framtagning av en ny hemsida? Kontakta oss för information om hur vår framtagningsprocess ser ut. Mer information om vår tjänst ”Hemsida” hittar du här.

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här på vår blogg ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.