Digitalisera eller dö ekar det från media. Starka, kanske något skrämmande ord, men inte tagna ur luften. I dessa tider väger den digitala närvaron tyngre än någonsin. Pandemin har slagit hårt mot många bolag och det är nu man tänker om och satsar framåt.

Statistik från en undersökning utförd av Novus visar att 44% av 200 tillfrågade företag kommer att genomföra förändringar av sin digitala närvaro i samband med Coronapandemin. Undersökningen visar att den digitala omställning som förväntades ta 4-5 år ser ut att ha skett över en dryg månad. En intressant utveckling som givetvis medför en ny terräng i marknadsföringen för många. 

Digital reklam och fokus på konvertering från hemsidor tar i dagsläget helt över det fysiska mötet och den sociala integrationen på bl.a. mässor. Samtidigt vill vi inte glömma bort den personliga kontakten med kunden, relationerna vi byggt upp. Det är nu våra band kan visa sig starkare och mer värdefulla än någonsin. 

Så hur gör man för att marknadsföra sig i coronatider? Ingen har framgångsreceptet förrän den här tiden är förbi. 

Vi tror på omtanke och att värna om våra affärsrelationer. Vi vet att det digitala är av stor vikt och ett steg vi alla måste ta. Här delar vi med oss av några av våra tips hur ni kan marknadsföra er under coronapandemin:

1. Låt er logo och grafiska profil glänsa!

För att bygga ett starkt varumärke både reellt och digitalt är det en god investering att skapa en identitet för hela verksamheten, såväl butik, kontor, som anställda, hemsida och sociala medier. Studier visar att en genomgående visuell identitet hos ett bolag ökar dess omsättning med 23% (beyondsocialbuzz). Uppdatera er logo så att den är användbar både i tryck och digitalt. Ta fram en symbol som kompenserar er logo när den inte kan eller bör användas i sin helhet. Låt era färger och värderingar genomlysa hela er verksamhet. Visa vilka ni är och inge samtidigt ett professionellt intryck. Låt inte kunden tvivla på att ni är ett seriöst bolag.

2. Uppdatera er hemsida!

Se till att er hemsida speglar er identitet, är modern, användarvänlig men framförallt arbetar för att konvertera besök till försäljning. Uppmuntra till kontakt genom CTA (Call-to-action) och ge möjligheter för besökaren att registrera sig och anmäla intresse.

3. Kommunicera med era kunder!

Dela med er av er historia och erfarenhet i dessa tider. Visa närvaro både genom sociala medier och genom personlig kontakt. Ett samtal eller mail direkt till kund i ren omtanke kan betyda mycket och stärka er relation avsevärt i dessa tuffa tider. Nu stöttar vi varandra och visar medmänsklighet.

4. Öka er närvaro i sociala medier!

Använd er av digital reklam genom bla klickbara banners via Google Ads och sponsrade inlägg på sociala medier. Corona har bidragit till ökad användning av sociala medier samtidigt som stora varumärken minskat sin aktivitet online med 25%  (Källa: Rival IQ). Detta ger mindre bolag, som vidhåller en hög aktivitet, en större chans att synas då Instagrams algoritmer fortsätter att visa samma antal inlägg till sina användare. Glöm för all del inte bort LinkedIn, en plats att nätverka och där de aktiva användarna till större grad är beslutsfattare jämfört med andra sociala medier. Skapa förtroende genom att dela med er av er expertis.

Tveka inte att höra av er om ni har några frågor! Vi hjälper er gärna att ta fram er grafiska profil och identitet anpassad både för print och digital användning. Vårt team av utbildade marknadsförare, designers och webbutvecklare hjälper er även med framtagning av er hemsida och strategier för sociala medier. Kontakta oss för mer information och läs mer om våra tjänster här

Linda Grane

Linda Grane

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.